Checklista för din webbsajt

Checklista för din webbsajt

Du behöver inte vara tekniskt kunnig för att avgöra om din företagssajt är jättebra, bra, usel, eller riktigt urusel för din marknadsföring på nätet. Här är en checklista som du kan gå igenom som teknisk lekman.

En vanlig missuppfattning är att om din sajt inte ger dig något så är det fel media att satsa på. Man gör nästan alltid någonting fel om din webbsajt inte är den viktigaste komponenten i din marknadsföring. Börja med att rannsaka er själva med dessa frågor. De första elva frågorna är var och en kritiska för framgång. Du behöver åtgärda problemet för de frågor där svaret blir nej.

Är programvaran som du använder på nätet gratis?

De bästa programmen för webbpublicering är enkla att använda och helt gratis. Om du betalar för mer än webbhotell/drift så är du i viss mån lurad. Ju tidigare du byter desto mer tjänar du, för du har satsat på en återvändsgränd.

Fungerar din sajt lika bra oavsett om man besöker den med dator, padda eller mobil?

Det kallas för att din sajt är responsiv, om den anpassar visningen efter skärmstorlek. Det är idag normalt att hälften eller fler eller av besökarna surfar in på mobilen. Det är idag så självklart att en webbplats ska vara responsiv att det är skamligt om den inte är det.

Är din sajt anpassad för mobiler?

Det är en sak om din sajt är responsiv och fungerar med alla enheter. Man kan dessutom vilja mobilanpassa den. Tanken är att de som surfar in på din hemsida med mobilen har andra behov. Till exempel ska kanske funktionen för att hitta till ditt företag med GPS i mobilen vara lättare tillgängligt och en knapp för ”Ring oss”. ”Hitta en butik nära dig” är en annan viktig funktion i mobilen.

Laddar dina sidor tillräckligt snabbt?

Detta kollar du enkelt genom att gå till en dator som inte haft sidan öppen tidigare och som är uppkopplad med 3G. Gå till hemsidan. Om du tycker det är besvärande lång väntetid har du problem. Prova även med en mobil. Du kan även testa din sida på tools.pingdom.com.

Innehållsrelaterade frågor

Oavsett om du producerar innehåll för annonser, broschyrer, tidningar eller webbsajter gäller att innehållet ska vara ändamålsenligt för mottagaren och hålla en rimlig standard beträffande kvaliteten. Annars kan förtroendet för dig och ditt företag försämras och du förlorar kunder.

Uppfyller din sajt behoven för alla dina målgrupper?

Om du inte har en definition av vilka dina målgrupper är – börja med att kartlägga det.

Är innehållet rimligt fritt från stavfel, särskrivningar och illa uppbyggda meningar?

Illa producerat innehåll ger lika mycket badwill på nätet som på papper.

Använder du rätt språk på sajten?

Det kan tyckas självklart, men många, även större  företag, struntar i att producera innehåll på svenska. Om dina kunder är svenskar behöver du använda innehåll på svenska om du vill att alla därute som googlar på svenska ska komma till dig.

Detsamma gäller självklart om du har kunder i andra länder. Ordna bra producerat innehåll på franska, tyska, engelska osv om du vill få besökare från respektive land.

Håller bilderna en rimlig kvalitet?

Om du inte är en ideell förening eller publicerar som privatperson så förväntar sig kunderna förmodligen professionellt producerat material. Bedöm själv. Bortse från att du kanske själv tagit bilderna och att de ligger på din hemsida. Om du såg dem på ett annat företags sida – skulle du vara lika imponerad då?

Harmoniserar din hemsidas design med din grafiska profil?

Hemsidan är den del av din marknadskommunikation. Den ska passa med övrig grafisk utformning.

Integrerar du med sociala media?

Om du publicerar något eller säljer produkter som besökarna gillar är det bra om det är enkelt för dem att dela i sociala media. Till exempel kan kunder vilja publicera bilder på Instagram, inlägg och produkter på Facebook, LinkedIn eller Pinterest, för att nämna några exempel. Detsamma gäller dig själv – publicera först på din egen sajt och dela sedan på sociala media. Kan dina kunder enkelt komma i kontakt med dig genom sociala media?

Säljer du på nätet?

Tröskeln är låg för att börja sälja på nätet om du redan bedriver någon form av försäljning.

Utnyttjar du webbens möjligheter fullt ut?

Funktioner som du i stort sett utan extra kostnad kan addera till din sajt:

  • Nyhetsbrev för mailingar till olika kundgrupper. Givetvis med opt in/out och analytics som visar vad kunderna läser och vad de klickar på.
  • Prospecting. Rätt upplagt kan din sajt ge dig ledtrådar till vilka kunder du ska kontakta.
  • Interna diskussionsgrupper, expertprofiler och kontaktinformation – chat och IP-telefoni.
  • Enkäter/marknadsundersökningar.
  • Analys av besökare och deras beteende. T ex Google Analytics.

Jag behöver hjälp

    Ditt namn (obligatorisk)

    Din epost (obligatorisk)

    Ditt telefonnummer

    Ämne

    Translate »